۱۳۸۷/۱۱/۰۳

اهميت جهاد را خداوند قدّوس تقريباً در(78) جا در آيات قرآني به رنگهاي مختلف و گوناگون بيان فرموده است. دربعضي جاها جنبه‌ي إثبات و در بعضي ديگر جنبه‌ي نفي و در بعضي صورت تحريك و تحريض و در بعضي صورت ترغيب و تشويق و در بعضي به عنوان تهديد و زجر و در بعضي بصورت ثمره‌ي سوء مآل در ترك آن
احاديثي چند در فضایل جهاد
1) در وقت جهاد يك شبي كنار دريا براي لشكر اسلامي نگهباني كردن از نماز هزار سال در خانه‌ي خود افضل است.( )
2) در ميدان جهاد ثابت قدم شدن و به مبارزه ايستادن از عبادت شصت ساله‌ي خانه‌ي خود افضل است.( )
3) براي چشماني كه در ميدان جهاد بيداري كشيدند آتش دوزخ بر آنها حرام مي باشد.( )
4) براي مجاهدين خداوند كريم دو چيز متكفل شده است اگر او غازي شده به سلامت رجوع كرد او را اجر غنيمت مي دهد و اگر شهيد شد او را وعده جنت داده است كه به مجرد شهادت داخل جنت مي شود، دخول جنت برايش موقوف به روز جزاء نيست.( )
5) در بعضي روايات آمده است كه شهيد چون بر زمين مي افتد كنار حور مي افتد.
6) بعد از شهادت در جنت روزانه سير و تماشا مي كند و از ميوه هاي جنت و نعماي او طبق ميل خود استفاده مي كند در وقت شب در فانوسها و قنديلهاي معلّق به عرش عظيم شب گذاري مي كند.( )
7) قدمهایي كه غبار ميدان و راه جهاد به آنها رسيده است آتش دوزخ بر آن قدمها حرام است.( )
8) در راه جهاد نگهباني يك روز بر مرز اسلامي از روزه گرفتن يك ماه كامل و شب خيزي تمام ماه افضل است. در روايتي از دنيا و مافيها افضل است.( )
9) در راه جهاد يك صبحگاهي يا يك شامي بيرون آمدن و سفر كردن از دنيا و مافيها افضل است.( )
10) در ميدان جهاد در مقابل كفار ثابت قدم شدن از نماز هفتاد ساله در خانه‌ي خود افضل است.( )
11) جنت زير سايه شمشير جا دارد. يعني شهيد به مجرد شهادت داخل جنت مي شود، توقف ندارد.( )
12) كسي كه در راه جهاد به او يك تير برسدآن تير برايش در آخرت يك شعله نور مي باشد.( )
13) خداوند كريم از حال آن دو شخص خوش و راضي مي باشد، كه يكي حريف خود را در زمان كفر مي كٌشد و مقتول شهيد شده در جنت مي رود، بعداً همين قاتل مسلمان شده جهاد كرده شهيد مي شود اين هم همراه مقتول خود داخل جنت مي شود.( )
14) مؤمن اگر براي جهاد اسبي پرورش كند علف و دانه و كود وادرار و همه حركات او در ميزان اعمال او نوشته مي شود.( ) (امروز جنگ كه به اسبها نيست آمادگيِ ديگر وسايل جنگي همين حكم را داراست).
15) كسي كه در خانه نشسته مجاهدين را كمك مالي مي كند او را به هر تومان ثواب هفتصد تومان مي رسد و اگر در جهاد شركت كرد يك تومان صرف كند ثواب صرف هفتصد هزار تومان به او مي رسد.( )
16) هر نفر شهيد روز قيا مت از خانواده خود سفارش هفتاد مجرم را كرده از دوزخ آزاد مي كند.( )
17) يك نفر صحابي عرض مي كند يا رسوالله صلي الله عليه وسلم- چرا همه مسلما نان دچار فتنه قبر مي باشند غير از شهيد، فرمودند ضربات شمشير كه به او رسيد عذاب قبر را كفايت كردند.( )
18) فرمودند افضل الاعمال بعد از الايمان جهاد است، بعد آن حج مقبول.( )
19) يك نفر صحابي عرض كرد يا نبي الله صلي الله عليه وسلم – مرا براي عملي چنان رهنمائي فرما كه مساوي فضيلت جها باشد. فرمودند مساوي جهاد را نمي بينم.( )
20) هركه بميرد و جهاد نكند و به دل هم رغبت و تمناي جهاد نكند مرگ او بر صورتي از نفاق مي باشد.( )

جهاد و جايگاه آن در اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم
پیشگفتار
الحمد لله العزیز القهار، الذی انزل الحدید لقمع الکفار والفجّار والصلاة والسلام علی رسول الکریم الذی ارسل لهداية عباده الابرار وعلی آله و صحبه و من تبعهم الی یوم القرار؛ اما بعد.
جهاد در مکتب اسلام بخاطر بر افراشتن لوای مجد و عظمت توحید مشروع گردیده و مهم ترین هدف آن اعلای کلمةالله در زمین وشکست اُبهَّت و شوکت کفر و ریشه کن ساختن ظلم و جور و پیاده ساختن امر به معروف و نهی از منکر و نگهداری مرزهای اسلام و حفظ کیان اسلامی است از همین روست که جهاد در منطقه و کشوری خاص و یا اقوام خاصی مطرح نیست، بلکه جهاد برنامه ای است فراگیر برای آزادی جامعه‌ی بشری از اسارت و بردگی حکومت های طاغوتی و ایدئولوژی شیطانی.
اسلام به ما دستور می دهد جهاد کنید تا بساط فتنه بر چیده شود و اهرمهای شرک و فساد و بیداد از ریشه بر کنده شود، جهاد کنید تا حقوق مستضعفان را از مستکبران بگیرید و جهاد فی سبيل الله است که از همه ارزشهای والای اسلام و قرآن پاسداری نموده نمی گزارد تا پرچم توحید و آیین یکتا پرستی سقوط نماید. جهاد است که زمینه ی پرستش الله ربّ العزت را مساعد ساخته و به مسلمانان فرصت داده تا در سایه ی اطمینان و آرامش روحی به عبادت وبندگی پرداخته و ندای یکتا پرستی را به اقصی نقاط جهان به ارمغان ببرند، بوسیله ی جهاد است که می توان جهانی را دگرگون ساخت و بوسیله ی جهاد است که می توان به زور گويی های استکبار جهانی و ایادی آن خاتمه داد و دست طمع آنان را از جامعه‌ی اسلامی کوتاه کرد و بسیاری از موانع را از راه هدایت بشر بر داشت.
وجود جهاد در اسلام نشانه ی کاملیت دین مبین اسلام می باشد ، زیرا هدف از نزول هر دین و شریعتی این است که آن دین و شریعت در جهان نافد گردد و به بشر ستمدیده کامیابی را به ارمغان بیارد. حالا بدیهی است که صاحبان قدرت و نفوز هم چون طاغوت در مقابل آن صاف آرايی کرده مانع نفوذ و گسترش آن می گردند، از این جهت این دین باید برای رسیدن به اهداف خویش تضمین اجرایی داشته باشد، والا نه تنها توان رهایی مظلومین و اجرای دستورات آن را نخواهد داشت بلکه خودش در برابر توطئه های دشمنان به نابودی کشیده شده و محدود به خانه ی آن پیامبر خواهد شد . قانون جهاد در اسلام در واقع تضمین اجرایی آن است.
هرگاه مسلمانان این نکته را درک نموده که این جان عطیه ی خداوند است که پیش من امانت است آنگاه قربانی آن برای خداوند متعال آسان و مقابله باشمشیر، توپ و بُمب مشکل نخواهد بود و او یک مرد مجاهد واقعی و یک شیر مرد دلیری خواهد بود که کفار را لرزه بر اندام خواهد کرد. صحابه ی کرام رضی الله عنه هنگامی که طبل برای جهاد نواخته می شد نه به زن و بچه نگاه می کردند و نه به مال و منال و نه تجارت مانع خروج آنان برای جهاد می شد و نه باغ و کشاورزی. به محض شنیدن ندای جهاد سر را بر کف گذاشته برای جهاد بیرون می رفتند یا جان خود را درین راه قربانی کرده مستحق حیات جاودانی می شدند یا دشمن را نابود ساخته و به خا ک و خون کشیده و با سُرخ رُویی به وطن بر می گشتند. بله زمانی که این جزبه در بین مسلمانان زنده باشد نه آنان را قوت عَدَدی مرعوب می سازد و نه قوت عُددی و آنان در برابر نیرو و عظمت هیچ قدرتی به جز از ذات یکتا سرخم نمی کنند، اگر هدف مسلمان از جهاد صرفاً رضای الله و نصرت دین او باشد، آنگاه نصرت خداوند را مشاهده خواهد کرد ﴿ اِن تَنصُر واللهََ َ یَنصُرکُم وَ یُثَبَّت اَقدَمَکُم﴾ فتح نصرت فقط از جانب الله می آید مسلمان صرفاً بر او اعتماد داشته باشد چون مالک، قادر، عزیز، غالب اوست عزت و ذلت به دست قدرت او است.
در این کتاب دانستنی های لازم در مورد جهاد، اهداف، فلسفه، و رابطه ی جهاد با اخلاق و دعوت و همچنین رابطه‌ی آن با عرفان و سلوک و حکم عملیات استشهادی و اسباب فتح و پیروزی در جهاد و کرامات مجاهدین و جایگاه جهاد و نتیجه ی ترک آن و فضیلت شهادت و پاسخ به شبهات نسبت به جهاد و این که جهاد مغایر با تروریسم است مباحثی ذکر شده است و در پایان گوشه ای از واقعات دلخراش مظالم و جنایات کفار نسبت به مسلمانان بی دفاع نیز ذکر گردیده است. به امید آنکه سبب بیداری مسلمانان گردد و خود این حقیر در روز قیامت در زمره ی مجاهدین محشور شوم. و ما ذلک علی الله بعزیز.
احب الصالحین ولست منهم لعـل الله یرزقنی صــلاحـاً